Historia gier książkowych

Inspiracja

Wszystko zaczęło się od zachwytu czytaniem oraz rozkoszą łamania głowy, połączonych z chęcią dzielenia się tą przyjemnością z innymi i robienia im przyjemności. Tak jak stworzona przez Astrid Lindgren Pippi Langstrump, która swoich przyjaciół Anikę i Toma, obdarowywała podarunkami odnajdywanymi przez nich w ogrodzie. Jakież to mogło być fantastyczne przeżycie. I rzeczywiście było, bo sprawdziłam, że połączenie rozwiązywania zagadek, z wykorzystaniem wiedzy i przyjemnością działa. 

W 2005 roku zdarzyła się okazja gdy poproszono mnie o stworzenie scenariusza i realizację promocji książki dla Wydawnictwa ZNAK "Tajemnica Zaginionej Wazy" Tomasza Małkowskiego. Miałam przez zagadki prezentowane na świeżym powietrzu zachęcić dzieci do sięgnięcia po tę ciekawą i wartościową pozycję. I tak rzeczywiście się stało. Zaintrygowaliśmy fabułą V- i VI- klasistów ze szkół podstawowych z warszawskiego Ursusa. I mimo pozytywnego odbioru miałam niedosyt, bo chciałam tą przyjemnością obdarować więcej dzieci. Marzyłam o sytuacji kiedy można by było pozostawić/"zawiesić" tego typu gry w przestrzeni publicznej i umożliwić dostęp każdemu, kto chciałby poczuć siłę powieści, mógł rozwiązać zagadki powstałe na kanwie książki. Problem został zdefiniowany, należało skoncentrować się nad poszukaniem rozwiązań.  Tymczasem równolegle Google pracował nad rozwojem mapy, które pierwszy raz zostały oddane do publicznego użytku w 2007 roku, a na smartfonach pojawiły się jeszcze później, bo w 2009 roku i to w USA. 

Poniżej krotki opis scenariusza pierwowzoru gier książkowych:  

Promocja - 3 pierwsze zadania

Zadania odnoszące się do fabuły książki. Opis punktu oraz zadanie, które łączy się z danym miejscem.

Promocja - 3 kolejne zadania

Wykorzystują znaną dzieciom wiedzę, ale tez poszerzają horyzonty - nauka radzenia sobie.

Promocja - plan sytuacyjny

Gra zaplanowana na określonym obszarze, z wyznaczonymi punktami, na których stali animatorzy. 

Powstanie idei gier książkowych

Pomysł gier książkowych dojrzewał, aż nabrał realnego kształtu w 2014-2015 roku. Próby zainteresowania projektem miały różne losy. Przez jednych był przyjmowany entuzjastycznie, przez innych nie do końca. Podejmowaliśmy próby, docieraliśmy w wiele miejsc. Nie zawsze szczęście nam sprzyjało. Nie zawsze siła przebicia była wielka, mieliśmy świadomość, że platforma gier książkowych miała dość uproszczony charakter.  Ale nasze osiągnięcia promowania/ implementacji gier książkowych znalazły swoją publikę (więcej informacji obok). 

Teraz nadszedł moment kiedy w zaufanym zespole ruszamy z kampanią Fascynaci Gier Książkowych. Mamy ambitne plany, uzupełniające się doświadczenie i wiarę, że nadszedł czas na czytanie i w czytaniu na tworzenie i rozwój. 

Historia gier książkowych jest stale otwarta. Pisana nie tylko przez pomysłodawcę czy realizatorów projektu, ale może być pisana przez każdego z Was, kto będzie chciał się przyłączyć, kogo zafascynują jak nas możliwości gier książkowych, kto będzie chciał znaleźć radość tworzenia i dzielenia się swoją wizją dzieł w formie zadań.    
Europejska Stolica Kultury 2016
Staraliśmy się zainteresować miasta w ich staraniach się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016: Lublin, Wrocław,  
Pozytywnie zareagowała -  Bydgoszcz.
Współpraca z Fundacją Wspólnie Lepiej
Gry książkowe stały się elementem dwóch projektów realizowanych przez Fundację w rozwoju kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży w okresie 09. 2016- 06. 2019 na Dolnym Śląsku. Dwa projekty "Nowa cyfra, nowa szkoła" i "Szkołą, cyfra, gra" obejmujące swym zasięgiem ok. 350 uczniów i nauczycieli .
Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich 
Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Bibliotekarzy Polskich o grach książkowych usłyszeli uczestnicy X (2016) i XIII (2019) Bałtyckich Konferencji Bibliotekarzy . 
Współpraca z Fundacją Rodzinna Stacja
W projektach "Wiem, Umiem, Rozumiem" oraz "Zabawa w eksperyment" z grą książkową zetknęło się zarówno jako twórcy, ale i rozgrywający około 600 uczniów i nauczycieli okolic Bolkowa i Kamiennej Góry.  Projekty miały miejsce w okresie 04. 2017- 06. 2019. 
Szukaj